Time management - Hogyan oszd be az idődet, hogy mindenre jusson?

2020. február 5.
Tags: időbeosztás metlife biztonság hatékonyság

Úgy érzed, hogy nem elég napi 24 óra arra, hogy a teendőid végére juss? Az „idő pénz”, a jó időbeosztás pedig kulcsfontosságú képességgé vált a XXI. században. Ahhoz viszont, hogy mesterévé válj, meg kell tanulnod rangsorolni, előre gondolkodni és ésszerűsíteni a teendőidet. Mi most megmutatjuk, hogyan kezdj hozzá!

Mi is az a time management?

A time management (magyarul időgazdálkodás) egy tudatos tervezési folyamat, amelynek célja, hogy a rendelkezésre álló időt a leghatékonyabban osszuk fel annak érdekében, hogy a lehető legnagyobb számban és minőségben tudjuk elvégezni feladatainkat.

Vedd kezedbe az irányítást, tervezz előre! Íme, pár hasznos jó tanács, amelyeket ha megfogadsz, rengeteg időd felszabadul.

Reggeli pacsirta vagy éjszakai bagoly?

Első lépésként fontos ismerned a saját bioritmusodat. Figyeld meg, hogy a nap melyik szakaszában milyen a teljesítőképességed, és ezt figyelembe véve oszd be a napi teendőidet.

Készíts egy napirendet!

Akár már előző este, vagy még aznap reggel készíts egy listát az elintéznivalóidról. Ez nem csak az elvégezendő feladatokat segít észben tartani, de általa szervezettebb maradhatsz a nap folyamán. Már csak tartanod kell magad a leírtakhoz!

Legyen digitális asszisztensed

A mai felgyorsult világban elképzelhetetlennek tűnik, hogy napközben ne legyen maximum egy karnyújtásnyira a mobiltelefonunk. Tehát az online naptárfunkció is adott hozzá! Az egyik leghatékonyabb módszer, ha a napirended rögzíted a telefonodban is, amely által könnyen áttekinthető a heted és lehetőséged van ismétlődő eseményeket, munka utáni elfoglaltságokat egyetlen kattintással akár egész évre előre felvinned benne. Ha pedig át kell szervezned valamit, gyorsan meg tudod tenni, és nem fogsz összekavarodni. Családon belül szintén nagyon hasznos lehet a megosztott naptárfunkció, amikor az egész család egy időben pontosan átlátja, hogy kinek milyen programja van, mikor kell a különórára odaérnie a gyermeknek, vagy épp mikor kell felköszönteni a nagymamát.

Ha nem tudod, hogyan kezdj hozzá egy ilyen listához, érdemes elsőnek lejegyzetelni egy teljes napodat reggeltől estig. Mikor, hol, mit és mennyi ideig csináltál? A nap végére tisztább képet kapsz arról, hogy mit mennyi idő alatt tudsz elintézni, illetve hogy mivel megy el több időd, mint kellene.

Priorizálj!

Tégy különbséget feladat és feladat között! Mennyire fontos, vagy sürgős? Elég vagy-e hozzá egyedül, vagy egyeztetned kell hozzá? Szellemi vagy fizikai jellegűek? Ha sikerül őket felcímkézni, könnyebben beillesztheted őket a napirendedbe.

Próbaképp sorold teendőidet az alábbi kategóriák egyikébe:

  1. Fontos, és sürgős
  2. Sürgős, de nem fontos
  3. Fontos, de nem sürgős
  4. Nem sürgős, és nem is fontos

Amint sikerült felállítanod egy sorrendet, tartsd magad a rangsorhoz! Könnyebben és ésszerűbben tudsz majd haladni.

Tömbösíts

A felállított kategóriák segítségével próbálj meg logikusan tervezni. Ne fuss felesleges köröket, ami egy irányba van, intézd el egy időben! Nézd meg, merre visz az aznapi utad, és amit lehet, intézz el útközben. Az online ügyintézéssel is rengeteg időt takaríthatsz meg, akár banki ügyintézés, akár a havi csekkek befizetéséről van szó.

Újratervezés

Nem kell görcsösen ragaszkodni a napirendedhez, ha valami balul sül el. Váratlan események mindig közbe jöhetnek, hiszen Murphy törvénye szerint is:

„Ami elromolhat, az el is romlik”

Semmiképp ne éld meg kudarcként, inkább rugalmasan tervezd újra a teendőidet. Leggyakrabban a közlekedésen csúszhatnak el a dolgok, egy baleset vagy dugó bármikor keresztbehúzhatja az ember számításait. Igyekezz előre tervezni a csúszással!

Tanulj meg nemet mondani!

Ne vállald túl magad! Sok esetben a fontos feladatok elvégzésének a rovására mehet, ha mindent egymagunk próbálunk megoldani.
A time management egyik legfontosabb lépése, hogy megtanulsz nemet mondani. Ne vállalj be olyan plusz feladatokat olyankor, amikor amúgy is már ezernyi a teendő. Utasítsd vissza, bízd másra vagy told el egy későbbi időpontra, amikor több időd lesz rá.

Adj időt saját magadnak!

Ez talán a legfontosabb mind közül. Több szempontból is különösen fontos, hogy időt adj magadnak:

  1. A jó munkához idő kell. Ne várd, hogy egyik hétről a másikra tökéletesen és gördülékenymentesen hirtelen egy összeszedett, szervezett ember váljon belőled. Eleinte biztosan eltérsz majd a tervezett ritmustól, hiszen idő kell ahhoz, hogy új szokásokat vezess be.
  2. Tudj kikapcsolódni, és figyelj az egészségedre! Hagyj magadnak elég időt a pihenésre és a regenerálódásra. Kipihenve sokkal hatékonyabban tudsz fókuszálni és feladatokat elvégezni.

 

Bár a fenti dolgok egyszerűnek tűnhetnek, ám nap mint nap kitartóan alkalmazva őket segíthetnek időnk helyes beosztásában, és a napi 24 óránk teljes kihasználásában. Gazdálkodj okosan időddel, válj szervezetté még ma!

Friss hírek   Korábbi hírek