Távoktatás: Hogyan és miként birkózzunk meg vele szülőként?

2020. április 1.
Tags: távoktatás napirend kapcsolatok biztonság metlife

Már javában tart az iskolákban a digitális távoktatás. Az órák megtartása, a kapcsolattartás, az órai jegyzetek megosztása, a gyakorlás és a számonkérés zöme mind-mind az internet által kínált digitális eszközökön keresztül történik. De hogyan használjuk ki maximálisan ezeket, és hogyan kezeljük ezt a változást minél hatékonyabban a mindennapokban? Mit tehetünk szülőként azért, hogy megfelelő tanulási körülményeket teremtsünk gyermekünk számára?

Ezekkel a kérdésekkel kapcsolatos ötleteinket, javaslatainkat olvashatjátok most!

Hogyan alakítsunk ki nyugodt tanulókuckót?

Sok családban jelent kihívást, hogy 2-3 vagy akár 4 gyermekes családként, nincsen mindenkinek saját szobája, így egymást is akadályozhatják a koncentrációban. A legtöbb figyelmet az alsó tagozatos gyermekek igénylik, hiszen hozzá kell szokniuk a különböző felületekről, különböző időpontokban és különböző határidőkkel érkező feladatok tudatos menedzseléséhez. Itt kulcsfontosságú a szülők, vagy az idősebb gyerekek bevonása. Ezért a tanulókuckók kialakításakor is hasznos lehet, ha a kisebb gyermek nagyobb, esetleg már egyetemre járó testvérével osztozik közös szobán a tanulás ideje alatt. Ha a korban közelebb lévő testvéreket hagyjuk egy szobában tanulni, könnyebben előfordulhat, hogy elkalandozik a figyelmük, és játékba kezdenek tanulás helyett.

Készítsetek napirendet!

Üljetek le közösen, és alakítsatok ki együtt egy napirendet! Legyen ideje a tanulásnak, a játéknak és a pihenésnek! Egy jól kiszámítható keretrendszer biztonságot adhat a gyermekek részére, illetve egyensúlyt az online és az offline tevékenységek között.

Tartsatok ebédszünetet! Bár az evést követő órában lankadhat a gyerekek figyelme, viszont az éhség csaknem ugyanennyire csökkentheti koncentrációs képességeiket.

Érdemes lehet az étkezés és a lefekvés előtti időszak idejére digitális eszköz mentes időszakokat kialakítani, egyfajta „digitális detoxként”. Valamint nagyon fontos a napi legalább 25-30 perces aktív mozgás is, tornaóra helyett! A szabadlevegőn eltöltött idő nagymértékben hozzájárul a koncentrációs képesség növeléséhez, amire kiváló lehetőséget ad kert híján a közeli park vagy játszótér is.

Kapcsolattartás fontossága

Az iskolák bezárásával elkerülhetetlen, hogy a gyerekek hiányolják saját társas kapcsolataikat. Alakítsátok ki a digitális eszközökön keresztüli kapcsolattartás lehetőségét! Rengeteg online eszköz áll rendelkezésetekre, melyeknek segítségével a gyerekek közösen tudnak dolgozni egy-egy projekten, megírni a házi feladatukat, vagy akár átbeszélni az adott óra tananyagait. Alsó tagozatos gyermekek esetén fontos, hogy szabályrendszert is kialakítsunk, az online eszközök használatára vonatkozóan, mert sok gyermeknek most lett saját tablete, laptopja és még nem tud mit kezdeni a digitális tér adta szabadsággal, így könnyen „kütyü” függővé válhatnak a társas kapcsolatok rovására.

Közös beszélgetésekhez: Facebook, Skype, Zoom, Jitsi meet alkalmazások használhatók.

Fájlok közös tárolásához és szerkesztéséhez: Google Drive, OneDrive, Dropbox, Evernote felületek alkalmasak. Ezeken mindenki elérheti az adott anyagokat, nyomon követhetik a változtatásokat és szinkronban dolgozhatnak akár egyszerre benne.

Időpont egyeztetéshez pedig a (már Zoomal is integrálható) doodle kiváló.

A cél közös: támogatni a gyermeket, és segíteni saját tanulási rendszerének kiépítésében. Adj hát neki egy biztos keretet, amin belül könnyebben és önállóan tudja megoldani feladatait. Figyeljétek meg, hogyan érzi magát ebben az új helyzetben, biztassátok, és mindenekelőtt: legyetek vele türelmesek.

Friss hírek   Korábbi hírek