Pénzügyi tudatosság minden élethelyzetben

2020. június 19.
Tags: pénzügyi tudatosság biztonság metlife

„Az életben egy állandó van, a változás! Egyik napról a másikra munkahelyek szűntek meg, és a vállalkozásoknak vészforgatókönyvet kellett kidolgozniuk a „létfenntartás” érdekében. A jelen helyzet és a nyugdíj között azonban a legnagyobb különbség, hogy a nyugdíjban várhatóan 15-20 évig kell majd anyagilag „túlélnünk”, és nem pár hónapig!”

Cikkünkben Regényi Gáborral, a MetLife pénzügyi tanácsadójával beszélgettünk, az elmúlt hónapok alatt megélt tapasztalatairól.

Milyen legfontosabb biztosítási tapasztalatok állnak mögötted az elmúlt időszak után?

Az elmúlt hónapokban teljesen új helyzettel szembesültünk. Egy globális vírus bénította meg szinte az egész bolygót. Mégis azt érzékeltem a hivatásomban és ügyfeleim körében is, hogy képesek voltunk gyorsan alkalmazkodni a változásokhoz. Hiszen alapvetően is abban gondolkodunk, hogy felkészüljünk anyagilag a váratlan vagy várható helyzetekre, egy hirtelen balesettől kezdve a biztosan bekövetkező nyugdíjig, így erre a váratlan eseményre is jól reagáltunk. Megerősödtem abban, hogy érdemes időközönként végig gondolni, hogy milyen lehetőségeink vannak a kockázataink csökkentésére, mert sokat tehetünk mi magunk is egy anyagilag biztonságosabb jövőért.

Mik voltak a legfőbb kihívások az ügyfelek és a tanácsadók életében?

Szerintem a legfőbb kihívás az volt, hogy megőrizzük a realitásunkat. Higgyünk abban, hogy az élet visszatér a normál kerékvágásba és képesek legyünk a helyzetet kezelni. Fontos kihívás és felismerés volt számomra, hogy a rendelkezésünkre álló technikák, például online konferenciák, „virtuális tárgyalószobák”, elektronikus aláírások, milyen jól használhatóak, mennyire megkönnyítik a kapcsolattartást, a kommunikációt. Kihívást jelentett még a folyamatos otthonlét, a gyerekek otthoni tanulása és tanítása. Ki kellett alakítani az otthoni szabályokat, hogy gördülékenyen működhessen a home office és home suli együtt.

Miben kértek leginkább segítséget az ügyfelek a vírus alatt?

A legnagyobb segítség most is a beszélgetések és az egymásra való odafigyelés volt. Nagyra értékelték ügyfeleim, hogy elérhető voltam minden fórumon, és én is kerestem folyamatosan a kapcsolatot velük! Minden témára kiterjedően válaszoltam, figyelmesen meghallgattam a felmerült problémáikat, és sokat beszélgettem Velük. Azt tapasztaltam, hogy egy-egy beszélgetés, egy-két pozitív, szakértő szó sokat segített nekik a megváltozott élethelyzetben. A szolgáltatásokkal kapcsolatban, én most is azt vallom, hogy pénzügyi stratégiában kell gondolkodnunk, és minden esetben az egyéni élethelyzetre kell fókuszálnunk, arra kell megoldást találnunk. Amit mégis kiemelnék, az egy megfelelő egészség-, balesetbiztosítás a váratlan helyzetekre, illetve a nyugdíjbiztosítás. Gondoljuk csak végig, hogy mi lesz, amikor elérjük a nyugdíjkorhatárt… Egyik pillanatról a másikra fog az életünk megváltozni, egyik nap még dolgozunk fizetésért, másnap már nyugdíjasok vagyunk nagyságrendileg kisebb nyugdíjért. Kicsit a jelen helyzethez is tudnám hasonlítani, amit sok család és vállalkozás átélt. Egyik napról a másikra munkahelyek szűntek meg, és a vállalkozásoknak vészforgatókönyvet kellett kidolgozniuk a „létfenntartás” érdekében. Ez az időszak mindössze néhány hónapig tartott, mégis sok mindenkit megrendített anyagilag. A jelen helyzet és a nyugdíj között azonban a legnagyobb különbség, hogy a nyugdíjban várhatóan 15-20 évig kell majd anyagilag „túlélnünk”, és nem pár hónapig!

Változott -e az emberek pénzügyi gondolkodásmódja a vírus hatására?

Úgy látom, hogy a hirtelen változás, megállás hatására sokan újra gondolták a „pénzügyi egészségüket”. Előtérbe kerültek olyan kérdések, mint a felhalmozott megtakarítások, vagy miből tudok megélni, ha hosszabb ideig nem tudok dolgozni és nincs bevételem. Szerintem fontos még, hogy megtapasztalhattuk, hogy nincsenek „tuti” iparágak. A turizmus mellett, teljesen leálltak a vendéglátóhelyek, rendezvényszervezők, de veszteséget, kiesést könyvelhetett el például egy magán-fogászati rendelő vagy egy fodrászat. Egyszerűen a vállalkozói szektorban is el kell gondolkodni a tulajdonosoknak, vezetőknek a tartalékképzésen, a hosszú távú rendszeres megtakarításokon. Biztos nem elég az, hogy jól megy az üzlet, és azt gondoljuk, hogy ez így lesz „örökre”. Jobb előre felkészülni, mert nem tudhatjuk, hogy egy következő válságban kit, hogyan fog érinteni a visszaesés.

 

Regényi Gábor András

Kockázatkezelési stratéga

Pénzügyi, biztosítási szakértő

Friss hírek   Korábbi hírek